Kommentera Skriv ut
Kommentera
Obligatoriskt
Digital post från kommunen

Digital post från kommunen

Med en digital brevlåda kan du få dina fakturor från Bromölla kommun på ett snabbt och säkert sätt, var du än befinner dig.

Om digital post

Bromölla kommun genomför nu en satsning och erbjuder invånare, företag och föreningar i kommunen digitala alternativ till den fysiska posten. Det innebär att du som har en digital brevlåda kan få fakturor från kommunen digitalt i stället för som vanliga pappersbrev.

Från oktober 2025 kommer du som har digital brevlåda att få dina fakturor från kommunen dit. Är du inte ansluten till en digital brevlåda får du även fortsatt din faktura via vanlig postgång. Du kan när som helst ansluta dig till den digitala tjänsten. 

Under en period kan du få viss post från kommunen digital och viss post fysiskt via vanlig postgång, trots att du anslutit dig till en digital brevlåda. Detta beror på att vissa av kommunens verksamheter ännu inte börjat erbjuda digital post. 

Fördelar med digital post

Digital post har flera fördelar som gör det till ett modernt och hållbart alternativ till traditionell post. 

  • Tillgängligt – digitala fakturor gör att du kommer åt dina fakturor dygnet runt var du än befinner dig.

  • Hållbart – digitala fakturor är mer hållbart eftersom mängden papper, kuvert och transporter minskar.

  • Säkert – digitala fakturor skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt fakturorna eftersom du loggar in med din
    e-legitimation.

Frågor och svar

Så skaffar du digital brevlåda

För att kunna ta emot digital post behöver du ha en digital brevlåda och e-legitimation. Att skaffa en digital brevlåda är så klart frivilligt. Om du inte har en digital brevlåda kommer du även i fortsättningen att få din post på papper med vanlig postgång. Du kan när som helst ansluta dig till en digital brevlåda.

Det finns flera olika digitala brevlådor att välja bland så välj den som passar dig bäst. Hos Myndigheten för digital förvaltning (DIGG), finns information om olika digital brevlådor och annat som kan vara bra att känna till för dig som ska skaffa digital brevlåda. Klick på länken nedan för mer information.

Så här får du din post digital (Myndigheten för digital förvaltning, länk till annan webbplats)

Kan jag få hjälp att ladda ner en digital brevlåda och komma igång?

På biblioteket/Kulturpunkten erbjuder vi drop-in torsdagar klockan 15-17. Då kan du få hjälp med enklare digitala frågor. STÄMMER DETTA? Annars skriver vi bara att tjänst kommer att erbjudas på Kuturpunkten/Biblioteket.

Jag har ingen digital brevlåda, kommer jag få min faktura via vanlig postgång?

Att skaffa digital brevlåda är frivilligt.

När en avsändare, till exempel en myndighet, ska skicka post till dig börjar avsändaren med att kontrollera om du har en digital brevlåda eller inte, samt om du valt att ta emot digital post från den avsändaren.

Har du ingen digital brevlåda skickas fakturan ut via vanlig postgång.

Jag har digital brevlåda men vill ha mina fakturor via postgång, hur går jag till väga?

Om du inte längre vill ta emot post digitalt loggar du in i din digitala brevlåda och avregistrerar dig. När du avregistrerat dig från tjänsten kommer ingen ny digital post att skickas till din digitala brevlåda utan skickas som pappersfaktura hem till din brevlåda.

Jag har inte kvar mitt mobila Bank-ID på min mobiltelefon och kan inte logga in på min digitala brevlåda

Det är ditt ansvar att öppna och ta del av den post som skickas till dig, oavsett om den är digital eller på papper. Du är också ansvarig för att ha den utrustning, uppkoppling och e-legitimation som krävs för att kunna logga in och läsa din digitala post.


E-faktura

Oavsett om du har vanlig postgång eller digital brevlåda har du möjlighet att få din faktura som e-faktura via din internetbank. Där kan du få en bra överblick över dina betalda och obetalda fakturor. Med en uppkopplad enhet, exempelvis en mobiltelefon, och e-legitimation kan du komma åt din faktura dygnet runt var du än befinner sig.

Fördelar med e-faktura

  • Fakturauppgifterna är redan ifyllda. Du väljer konto som du ska betala från och godkänner sedan.
  • E-faktura skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt fakturan eftersom du loggar in med din e-legitimation.
  • Förutom att spara på både porto och papper gör vi tillsammans även en insats för miljön.

Hur anmäler jag om e-faktura?

Du gör din anmälan via din internetbank. Leta reda på Bromölla kommun i listan över de mottagare som erbjuder e-faktura.

För att en e-faktura i din internetbank ska bli betald måste du själv kontrollera regelbundet om du fått en e-faktura och sedan godkänna den för vidare betalning.

OBS! Får du flera olika fakturor från Bromölla kommun, behöver de olika tjänsterna anmälas var för sig i din internetbank.

Jag har redan e-faktura, behöver jag göra något?

Nej, du som redan är ansluten till e-faktura behöver inte göra något. Allt fortsätter som vanligt.


Autogiro

Jag har autogiro, behöver jag göra något?

Nej, du som har autogiro behöver inte göra något. Allt fortsätter som vanligt.


Nästan allt går att skicka med digital post

Nästan allt går att skicka med digital post, men det finns post som kommer att skickas med papper även framöver. Elevers betyg är ett sådant exempel. Det finns system eller lagstiftning som inte stödjer digital hantering av alla typer av ärenden och dokument ännu. Vår målsättning är att allt mer post ska hamna i våra medborgares digitala brevlådor.


Sidan senast uppdaterad: den 11 augusti 2025