[Arkiverad] Skydda det viktigaste vid översvämning

Publicerad: 20 juni 2023, kl. 8:00

Du kan göra mycket själv för att minska risken för översvämning eller minimera skadorna om ditt hus ändå skulle drabbas.

Vid skyfall prioriterar räddningstjänsten alltid samhällsviktiga funktioner och privatpersoner måste ansvara för sin egendom.

Tony Johansson är insatsledare på räddningstjänsten i Bromölla kommun.

– Som fastighetsägare kan du göra mycket. Tänk först på om huset drabbats av översvämningar tidigare, då kan det säkert hända igen. Förbered dig genom att inte ha värdefulla saker på källargolvet. Köp hem en vattenpump, höj trösklarna i källaren om det behövs och ha extra handdukar framme att täta dörrarna med. Se också till att ha en bra hemförsäkring. Om alla planerar lite i förväg så klarar vi påfrestningarna som väntar, säger Tony.

Skyfallen blir kraftigare

Enligt SMHIs klimatscenario kan antalet dagar med kraftig nederbörd öka med åtta till tio dagar per år. Dessutom kommer framtidens skurar innehålla 20–30 procent mer regn. Detta ställer högre krav på medborgarna att skydda sin fastighet, sitt företag, sin egendom och inte minst sig själv mot översvämning.

Gemensam informationskampanj

Just nu genomför Bromölla kommun tillsammans med Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad, Folksam och Kommunassurans Syd Försäkrings AB och flera andra kommuner i nordöstra Skåne en kampanj för att sprida information om riskerna vid skyfall och vad man kan göra för att bäst skydda sig mot översvämning.

Läs fler tips och råd på vår sida om översvämningar

Sidan senast uppdaterad: den 13 november 2023