[Arkiverad] Ny tjänst kopplar ihop Bromöllas vandringsleder med Skånetrafiken

Publicerad: 20 september 2022, kl. 13:59

Turismstrateg Sara Widesjö vid Bromölla busstation, där Gustavsbergsleden också passerar.

Vandra med koll heter en ny digital tjänst som ska göra det enklare och mer attraktivt att resa kollektivt till naturen. Bromölla kommun är en av de första kommunerna som anslutit sig och våra vandringsleder är nu sammanlänkade med buss- och tågtidtabellerna.

–Vandra med koll är ett superbra initiativ som gör det möjligt för fler att komma ut i naturen och vandra. Den fungerar extra bra för leder med olika delsträckor, som Skåneleden. Åk bussen till punkt A, vandra till punkt B och ta bussen hem igen. I vår kommun är Gustavsbergsleden ett jättebra exempel på hur man kan vandra delar av sträckan. Åk till Bromölla busstation, vandra till Barnakälla och åk buss tillbaka hem, säger Bromölla kommuns turismstrateg Sara Widesjö.

Vandra med koll är resultatet av ett utvecklingsprojekt av Trivector Traffic, tillsammans med Diwic Software and Music AB och Skånetrafiken. På webbplatsen ska Skånes vandringsleder kopplas ihop med kollektivtrafikutbudet. Målet är att öka möjligheterna till och attraktiviteten i att ta sig till naturområden och vandringsleder med kollektivtrafik. Målgrupp är både de som vanligen tar bilen och grupper som idag inte har samma tillgång till natur eftersom de saknar bil.

I tjänsten kan man personanpassa sökresultaten genom att till exempel ange sin vandringstakt, tidpunkter och platser för start och mål. Kartan visar bland annat alla Skåneledens sträckningar, men även vandringslederna i Bromölla kommun är utmärkta direkt från starten.

Tjänsten lanseras i Skåne och planeras sedan kunna användas i andra delar av Sverige.

Vandra med koll på webben

Sidan senast uppdaterad: den 19 december 2023