Inspektion av kustremsan

Publicerad: 27 maj 2024, kl. 12:12
Temperaturen i vattnet stiger nu och med det risken för att olja kan flyta upp i vårt närområde från höstens grundstötning av fartyget Marco Polo. Vi inspekterar vår kustremsa längs Hanöbukten varje vecka för att hålla uppsikt efter oljeskadade fåglar och eventuell olja som driver in.

Kontaktvägar

Om du upptäcker oljeskadade fåglar eller områden med olja finns det följande kontaktvägar att använda för att rapportera in detta till Bromölla kommun:

• Ring Trygghetscentralen Skåne Nordost
Telefonnummer: 044-200 400

• Registrera ett ärende via kommunens system för felanmälan med dina observationer.
Välj kategori Oljefynd

• Självklart är du även välkommen att ringa kommunens växel under ordinarie öppettider.
Växelnummer: 0456-82 20 00

Skulle du upptäcka en oljeskadad fågel eller annat vilt går det också bra att kontakta KFV (Katastrofhjälp fåglar och vilt) direkt! Bengt-Arne och David hjälper dig och kontaktas på följande mobilnummer:

Bengt-Arne Nilsson, KFV
Mobilnummer: 0730-43 34 50