Första snösvängen är avklarad

Publicerad: 15 januari 2021, kl. 11:43

Den första snön har gett många erfarenheter till nystartade Kommunteknik, som leder arbetet med alla entreprenörer och också själva snöröjer vid exempelvis skolor. Ett första intryck är att det mest gått vägen.

– Det är ytterst lite som har blivit missat. Många människor har hört av sig med synpunkter och på vissa ställen har vi fått komplettera underlagen till våra entreprenörer för att alla vägar ska vara uppdaterade, säger parkingenjör Christer Björk som har lång erfarenhet av kommunens snöröjning.

Att allmänheten är på hugget när det snöar är Kommunteknik tacksamma för. Men telefonsamtal direkt till ansvariga är en dålig lösning. De har behov av att ta andra kontakter när det är akuta lägen. Snabbast går en synpunkt fram om den anmäls via kommunens digitala felanmälan. Använd alltid den. Då får alla inblandade besked direkt.

Till kommunens felanmälan

– Vi får också många frågor om varför vi inte använder salt. Men vi får bara salta våra prioriterade vägar vid ishalka, av typen underkylt regn. Annars är det grus som gäller, förklarar arbetsledare Kai Wallin.

På vår webb finns mera detaljer om snöröjningen i kommunen.

Informationssida om snöröjning

Sidan senast uppdaterad: den 13 juli 2021