Eldningsförbud i nordöstra Skåne

Publicerad: 19 augusti 2020, kl. 10:00

Från och med den 10 augusti råder förbud mot eldning och grillning i skog och mark i Bromölla och de övriga kommunerna i Skåne nordost. Det är den senaste tidens höga temperaturer och brist på nederbörd som fått räddningscheferna att fatta beslutet.

Förbudet omfattar Bromölla, Hässleholm, Höör, Hörby, Kristianstad, Osby och Östra Göinge kommuner.

Förbudet gäller mot viss typ av eldning utomhus. Förbudet omfattar bränning med fast bränsle (ved, kol, gräs, ris, grenar etc.) såsom eldning, grillning och matlagning.

Förbudet omfattar inte eldning vid iordningställda platser utformade så att möjligheten till spridning är låg.

Utomhus betyder

• Skog
  • Mark så nära skog att eld lätt kan spridas till skog eller vidare i terrängen.

Förbudet gäller tillsvidare, även om det kommer regn lokalt. Det krävs ett särskilt beslut för att upphäva förbudet.

Det är förbjudet att

• Elda, grilla eller utföra annan bränning med fasta bränslen i skog och mark annat än på iordningsställda platser. Exempel på fasta bränslen är ved, kol, gräs, ris och grenar.

Det är tillåtet att

I skog och mark

• Grilla och laga mat vid fasta grillplatser. En fast grillplats är utformad så att faran för antändning och spridning är låg.
  • Förbränna gas och vätskeformiga bränslen i skog och mark i syfte att laga mat, förutsatt att dessa är placerade så att fara för antändning och spridning är låg (exempel friluftskök)
  • Använda engångsgrillar på fast grillplats. (en av kommunen eller markägaren iordningsställd grillplats i betong, sten eller liknande).

Grilla i trädgården

• Eldningsförbudet gäller inte områden där hus och byggnader ligger intill varandra eller bara skiljs åt av en väg, gata eller parkmark. Det innebär att du får grilla på din egen trädgårdstomt, på innergårdar och gårdar till flerbostadshus.

Grilla på kanotrastplatser

• Det är tillåtet att grilla på fasta grillplatser (dessa kallas även iordningställda/iordninggjorda eldplatser) efter kanotled.

Grilla på camping, badplatser och lekplatser

• Du bör själv göra en bedömning om du eldar och grillar i skog och mark eller i sammanhållen bebyggelse. Om du känner dig osäker är rekommendationen att avstå från att grilla och elda.

Vad händer om jag bryter mot förbudet?

• Då gör du dig skyldig till ett brott och kan ställas till svars i enlighet med Lagen om skydd mot olyckor. Som skyldig till brottet kan du dömas till böter.

Länk till eldningsförbudet

Sidan senast uppdaterad: den 21 maj 2024