Nyutbildade steg 3-handledare inom Stöd och omsorg
Angelica Nilsson, Johanna Barsegård och Karin Widerberg har nyligen tagit examen som Steg 3-handledare. Som Steg 3-handledare kommer de att bidra till att stärka kompetensutvecklingen internt, stötta kollegor i deras yrkesmässiga utveckling och vara en viktig del i arbetet med kvalitet och kunskapsdelning inom vård och omsorg.
Olika utbildningar kompletterar varandra
Karin Widerberg har läst sin utbildning på Yrkeshögskolan parallellt med sina studier till stödpedagog, medan Angelica Nilsson och Johanna Barsegård genomfört en handledarutbildning via Sveriges kommuner och regioner (SKR) under oktober månad, med fem kursträffar i Lund.
Examinationen genomfördes i Lund som avslutning på utbildningen. Angelica och Johanna fick ta med sig verkliga case från sina verksamheter och under examinationen fick de redogöra för hur de hade hanterat situationen, vilka utmaningar som uppstått och hur de skulle hantera situationen efter utbildningen genom att koppla kunskapen från kurslitteraturen, föreläsningarna och handledarutbildningen i sin helhet. Under examinationerna var minst en chef närvarande för att delta i examinationstillfället, chefernas uppgift var att delta i frågeställningar och dialoger.
Karin berättar att hennes utbildning har haft ett starkare fokus på det pedagogiska arbetet, vilket har gett henne en djupare förståelse för hur man bäst stödjer och utvecklar andra i deras lärande. Hennes utbildning ger ett annat perspektiv jämfört med SKR:s utbildning och innebär en annan ingång till handledarskapet. Gruppen är eniga om att Karins kompetens och erfarenheter blir ett värdefullt komplement till den utbildning som Angelica och Johanna har genomgått, vilket stärker teamets samlade förmåga att handleda och stötta på flera nivåer.
Tvärprofessionella handledarteam skapas
Det kommer skapas tre tvärprofessionella handledarteam inom Vård och omsorg, ledda av varsin steg 3-handledare. Varje grupp kommer innefatta tolv personer med steg 1- och steg 2-handledarutbildningar. Tanken är att diskussioner och information från dessa grupper sedan ska spridas ut till övrig personal, bland annat på APT-möten.
- Genom att ”handledarna leder handledare” jobbar vi för att skapa en lärande organisation där vi trycker på arbetsplatslärande, att man lär sig av varandra. Detta är ett nytänkt och ett koncept som vi vill prova. Det finns andra småkommuner som tänker liknande som oss. I större kommuner som exempelvis Kristianstad jobbar man istället utifrån hela sjukhus och avdelningar, berättar Cajsa Fransman som är kvalitetsutvecklare på stöd och omsorg i Bromölla kommun.
Utmaningar och möjligheter som handledare
En handledare möter många svårigheter och en hög grad av komplexitet. Det är därför viktigt att kunna se frågeställningar ur olika perspektiv och anpassa sitt arbetssätt. I dag söker sig många till praktiska utbildningar som har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF), vilket innebär att förutsättningarna för lärande varierar mycket mellan individer. Praktiskt lärande kan kräva olika metoder och strategier för att alla ska få möjlighet att lyckas. Som handledare behöver man därför vara väl förberedd och flexibel för att kunna hantera olika typer av utbildningsmiljöer och behov.
- Vi lär ut ett yrke som kräver stor fingertoppskänsla och att ”klä på” våra elever med rätt kunskap och förståelse kan vara en utmaning. Vårt uppdrag omfattar elever inom LIA (lärande i arbete), vuxenutbildning och grundskola. Dessutom handleder vi deltagare från arbetsmarknadsenheten som ska genomföra arbetsprövning, där fokus både ligger på att pröva arbetsförmåga och att validera deras kunskaper. Under sommaren tar vi även emot feriearbetare, och under läsåret handleder vi elever i årskurs 8 under deras praoperioder, berättar Angelica Nilsson.
Som steg 3-handledare är det viktigt att ha ett övergripande perspektiv för att kunna vägleda inom olika strukturer och förutsättningar. Det krävs även förmåga att avgöra när frågor bör tas vidare till chef och när man själv kan agera direkt. En steg 3-handledare ska dessutom följa omvärlden och förmedla relevant information till sina grupper. Rollen innebär också att vara ”rösten in” i den kommunala styrgruppen för Vård- och omsorgscollege, vilket handlar om att skapa goda förutsättningar för handledarskapet.
- Det känns positivt och utvecklande att vi är tre stycken steg 3-handledare från olika verksamheter i kommunen. Vi kommer därför att kunna lära oss av varandra eftersom vi jobbar utifrån olika förutsättningar, säger Johanna Barsegård.
En bra kompetensutveckling
Alla tre är överens om att detta har varit en givande och bra kompetensutveckling. Den har gett möjlighet att avsätta tid för att utveckla allas handledarskap och dessutom varit en utveckling i yrkesprofessionen.
- Det ger oss energi i förändringsarbetet och vi ser också att tvärgrupperna som ska startas upp kommer bli givande. Där kan vi tillsammans diskutera komplexa fall och få till arbetsplatslärandet i en organisation där handledarna blir en viktig del, säger Angelica Nilsson.
- Vi behöver få in mer personal och detta ger oss en möjlighet att vara ambassadörer för vårt yrke. Vi har guldförutsättningar i Bromölla kommun att utbilda och klä på våra kollegor värdefull kompetens, säger Johanna Barsegård.
Avslutningsvis berättar Angelica, Johanna och Karin om att de även fick förmånen att åka tillsammans till Handledarnas dag i Lund. Det var ett mycket bra event med bra föreläsningar och bra upplägg. Dagen gav otroligt mycket och att vi tre fick möjligheten att åka tillsammans gav oss möjlighet att reflektera och diskutera det vi fick uppleva denna dag!