Digitala nationella prov
Under 2024 genomförs de första digitala nationella proven och betygsstödjande bedömningsstöden.
Digitala nationella prov
Höstterminen 2024 genomförs de första nationella proven digitalt.
De allra flesta delproven kommer att digitaliseras men vissa kommer att genomföras utanför Skolverkets provplattform till exempel de muntliga delproven.
Skolverkets nya provplattform
Eleverna kommer att genomföra de digitala nationella proven i Skolverkets nya provplattform. När eleverna har genomfört proven automaträttas en del provuppgifter direkt i provplattformen. De provuppgifter som ska bedömas av lärare bedöms i provplattformen. När bedömningen är klar finns provresultaten tillgängliga i provplattformen.
Automaträttade uppgifter och bedömning
Provuppgifter som automaträttas är till exempel kortsvarsuppgifter och flervalsuppgifter där eleven väljer ett svarsalternativ. Automaträttade uppgifter bidrar till att både effektivisera bedömningsarbetet och öka tillförlitligheten i rättningen.
Uppgifter där eleverna får formulera egna svar eller lösningar kommer att bedömas manuellt i provplattformen förutom vissa kortsvarsuppgifter. Exempel på uppgifter som ska bedömas manuellt i provplattformen är uppgifter där eleverna ska argumentera för en åsikt eller skriva en längre text eller uppsats.
Tillgänglighet
Eleverna kommer att kunna göra egna inställningar. Det kan till exempel handla om att välja storlek på text, justera radavstånd och ändra bakgrundsfärg.
Förberedelser
Innan genomförandet av nationella prov i skarpt läge kommer lärare och elever att kunna testa provplattformen och genomföra demoprov.
För att de digitala nationella proven ska kunna genomföras på ett likvärdigt sätt behöver eleverna även ha digital kompetens. Det handlar till exempel om att eleverna ska vara vana vid att arbeta med den digitala enhet som ska användas vid provtillfället och kunna läsa och skriva digitala texter.
Syftet med digitaliseringen
Syftet med att digitalisera nationella prov är att göra det enklare för skolor att administrera och hantera proven. Målet är att det ska leda till:
- minskad arbetstid för bedömning och resultathantering
- automatisk inrapportering av provresultat
- att flera delar av kurs- och ämnesplaner kan prövas i proven
- ökad användbarhet och tillgänglighet för elever med funktionsnedsättning genom tekniska lösningar
- förenklad data- och resultathantering.
Tidsplan för införandet i grundskolan och gymnasieskolan
Läsåret 2024/25 | |
Åk 6 | Betygsstödjande bedömningsstöd i biologi, fysik, kemi och samhällskunskap |
Åk 6 | Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk |
Åk 9 | Nationella prov i SO-ämnen och NO-ämnen |
Åk 9 | Betygsstödjande bedömningsstöd i franska, spanska, tyska |
Gymnasieskolan | Nationella prov i engelska 5, engelska 6, svenska 3 och svenska som andraspråk 3 |
Gymnasieskolan | Betygstödjande bedömningsstöd i morderna språk 2 (franska, spanska, tyska) |
Läsåret 2025/26 | |
Åk 6 | Nationella prov matematik |
Åk 9 | Nationella prov i engelska, matematik, svenska och svenska som andraspråk |
Gymnasieskolan | Matematik nivå 1-2 och matematik fortsättning nivå 1-2, svenska och svenska som andraspråk nivå 1 |
Gymnasieskolan | Betygsstödjande bedömningsstöd i fysik nivå 1 och kemi niviå 1 |
Tidsplan för införandet på komvux
Komvuxverksamheter får börja genomföra digitala nationella prov från och med november och december 2025. Från och med 1 januari 2027 blir det obligatoriskt för komvuxverksamheter att genomföra digitala prov på gymnasial nivå. |