[Arkiverad] Trygghetssensorer – digital tillsyn för ökad självständighet
Vi har den senaste tiden berättat om den tekniska utvecklingen som sker inom omsorgen i Bromölla kommun. Vi jobbar mycket med att effektivisera arbetet för personalen för att ge möjlighet att fokusera mer på brukarna och deras behov.
Nu presenterar vi nästa steg in i framtiden – Trygghetssensorerna. Den senaste veckan har de första sensorerna i ordinärt boende installeras. Med ordinärt boende menar vi ditt eget privata boende.
För dig som har behov av tillsyn
Trygghetssensor är till för dig som har behov av tillsyn och som har fått detta beviljat av biståndshandläggare. Du har ett tillsynsbehov som inte kräver att personal går in i din bostad. Det kan handla om att du sover oroligt, är rädd för att ramla, vill vara självständig eller inte bli störd av personalens tillsyn.
Med hjälp av trygghetssensorn kan personalen titta till dig och se så att allt ser bra ut. Du kan känna dig trygg exempelvis när du sover och slippa ljudet av dörrar som öppnas och känslan av att någon är inne hos dig på natten. Om ni är makar och någon av er behöver tillsyn utan att den andre störs så kan tillsyn via sensor också vara ett bra alternativ.
Sensorerna kan även registrera avvikelser om man väljer att använda den funktionen och då kan den automatiskt larma till personalens mobiltelefoner. Avvikelser kan exempelvis vara om du inte syns i sensorn när den aktiveras eller om du inte ligger i din säng på natten .
Överenskommelse hur tillsyn ska göras
En överenskommelse görs (och dokumenteras) när och hur tillsyn ska göras med trygghetssensorn och hur personal ska gå tillväga om personen i boendet inte syns i sensorn när den aktiveras. Personal kan också göra extra tillsyn via trygghetssensor, dom kan också göra fysiska besök eller kontakta annan boende i hushållet.
Det är endast behörig personal som kan utföra tillsyn via trygghetssensorn. Det tas inga bilder och sker ingen inspelning med trygghetssensorn, däremot sparas tidpunkter när trygghetssensorn slogs på, hur lång tillsynen var samt vilken personal som utförde tillsynen.
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Sebastian Larsson, Enhetschef Äldreomsorgen.