Tömning av pool och spa

Publicerad: 7 augusti 2024, kl. 9:52
Det är fortsatt sommar med sol och värme, men snart närmar sig arbete, skola och slut på semestern och då börjar det bli dags att förbereda inför hösten. En av dessa förberedelser kan vara att tömma pool och spa och då finns några förhållningsregler hur du ska hantera detta:

• Vid tömning av poolvatten ska detta i första hand göras på din egen gräsmatta, detta gäller både små och stora pooler samt spa. Släpp ut lite vatten i taget så att det hinner sjunka undan. Se till att vattnet inte rinner över till grannen och ger problem.

• Undvik att tillsätta kemikalier i vattnet dagarna innan det ska släppas ut.

• Det är inte tillåtet att tömma ut poolvatten i dagvattennätet (gatubrunnar och gallerbrunnar), då vattnet från gatubrunnarna i de flesta områden leds via dagvattensystemen ut i våra vattendrag.

• Det är olämpligt att släppa ut vatten med klorerade föroreningar direkt i hav, sjöar och vattendrag då vattnet kan skada växt- och djurlivet.
Vid tveksamheter är du välkommen att höra av dig till Skåne Blekinge Vattentjänst AB eller miljöenheten på Bromölla kommun.
Sidan senast uppdaterad: den 1 september 2024