Tecken och bilder hjälper förskolebarn hitta språket

Publicerad: 14 juni 2021, kl. 6:11

När pedagogerna och barnen på Förskolan 1912 började använda tecken och bilder i kommunikationen blev barnens väg till svenskan mycket kortare. Språket är grunden för inlärningen av allt annat och barnen har fått ny hjälp att sätta ord på saker och händelser i vardagen.

Förskolan 1912 har avdelningarna Regnbågen för småbarn och Molnet för de lite äldre barnen. Tillsammans pratar barnen och personalen på förskolan nio olika språk. Förskollärarna Jaana Rantala och Sara Svensson, barnskötaren Ida Rausfält och deras språkpraktikant Siran Hamdoush hade stora utmaningar.

– Vi förstod inte alla barn när vi pratade. Barnen nådde inte heller fram till varandra och vi hade det krångligt med kommunikationen, minns Jaana Rantala.

Efter några utvecklingsdagar om att möta barns språkmiljö i förskolan började ett förändringsarbete med hjälpmedel inom AKK, alternativ och kompletterande kommunikation. Genom att lägga till symboler, bilder och tecken i samtalen förbättrades kommunikationen. Pedagogerna började också förvänta sig muntliga svar när de pratade med barnen.

– Först startade vi med vardagliga saker som veckodagar, mjölk, vatten, skor, tack så mycket. Sedan har vi ökat med många bilder och tecken på avdelningen för att hjälpa barnen i deras naturliga lek. Målet är att alla ska kunna kommunicera obehindrat. Utan språket som grund kan barnen inte lära sig allt det andra de behöver kunna, säger Sara Svensson.

Pedagogerna hittade också en ny väg framåt.

– Barnens gemensamma språk är engelska. Jag har ofta samlingarna och ibland är det ”circle-time”. Då är fler barn aktiva. Får de frågan på engelska så går det bättre, säger Jaana Rantala.

Fantasin i arbetsgruppen har snabbt förbättrat kommunikationen, språket har blivit rikare och barnens olika språkkunskaper skapar ett bättre samspel.

– Om jag lägger pussel med flera barn så kanske bokstaven F är en fjäril, men alla vet inte vad det heter på svenska. Då kan en kompis snabbt översätta och barnen lär av varandra. Det finns inget fel, utan flera rätt. Under middagarna sitter vi nu plötsligt tillsammans och har riktiga diskussioner, förklarar Sara Svensson.

Barnens framsteg har noterats i utvärderingar och stoltheten märks även hos rektorn.

– Jag har aldrig varit med om en så snabb språkutveckling i en barngrupp. Personalen möter verkligen upp behoven och både barn och vuxna stöttar varandra i processen att uttrycka sig och säga rätt ord. Då händer grejer fort, säger rektor Anna Georgsdotter.

Bromölla kommun har fokus på språket och hjälpmedlen med tecken och bilder finns sedan länge, men är fortfarande okända för många. Förskolan 1912 får mycket kunskap och stöd i språkundervisningen från beteendepedagogen Åsa Holmqvist-Sturk och språkpedagogen Kajsa-Stina Albertsdottir.

– De har visat oss nya tecken och hjälpt oss att utvecklas. Det är bra att den hjälpen finns i kommunen, säger de båda förskollärarna.

Under våren har Jaana kört lite extra hårt med barnen på Molnet som ska upp i skolan till hösten. I ett särskilt rum har de arbetat med rymden. Väggarna är fulla av bilder på temat och i ett filmklipp startar en raket på väg ut i oändligheten.

– Vi har utökat med extra bilder och symboler för sol, moln och planeter. Det hjälper oss att prata och förklara ett område som inte är så konkret, men där barnen har många tankar, säger Jaana Rantala.

Vårterminen är speciell i år. Efter sommaren stänger Regnbågen och Molnet och barnen får nya placeringar eftersom förskolan 1912 ska användas till annat. Men Jaana och Sara tar erfarenheterna med sig när de jobbar vidare.

– Vi ser lite annorlunda på språket nu. Det ska fortsätta att vara basen i vårt arbete, säger Jaana Rantala.

Sidan senast uppdaterad: den 29 september 2021