Krisberedskapsveckan i Bromölla - Föreläsning och Öppet hus

Publicerad: 29 april 2019, kl. 11:45

Bromölla kommun och Försvarsutbildarna bjuder på föreläsning den 7 maj i anslutning till Krisberedskapsveckan.Läs mer nedan. Den 9 maj kl 8- 10 hålls det öppet hus hos Räddningstjänsten på Fågel Fenix väg.

Under Öppet hus blir det information  om kriser och störningar i samhället, beredskap i hemmet och checklistor för att öka sin beredskap samt tips på krislåda.

Hemberedskap är den beredskap som privatpersoner kan ha i den egna bostaden, i form av exempelvis mat- och vattenreserver, men även mediciner, husdjursmat, välling och annat som kan behövas. Till hemberedskap räknas också möjligheten att ta till sig information och nyheter om en pågående samhällskris. En krislåda är ett förråd med saker som kan vara bra att ha vid en samhällskris.

Föreläsning Din säkerhet
Tisdag 7 maj 2019 kl. 17.30-20.30
Kommunhuset, Sessionssalen, Storgatan 48 i Bromölla
Anmälan senast 5 maj via www.forsvarsutbildarna.se/kris

Föreläsningens innehåll:
Vi stärker din förmåga att ha hand om dig själv och dina nära vid kriser i samhället.Vad gör du om mobilen är död, internet har slutat att fungera och ljuset inte tänds när du slår på strömbrytaren? Kan du hantera en situation när det inte finns el eller vatten under flera timmar, ja kanske flera dagar eller veckor?

För din säkerhet! får du grundläggande kunskaper om var du hittar information vid kriser och hur du stärker din förmåga att ta hand om dig själv och dina nära vid kriser i samhället.

Vi riktar oss till dig som är 16 år eller äldre.
För din säkerhet!
är kostnadsfritt och alla som deltar får en checklista.

Vi bjuder på fika. Kom gärna i god tid.

Eventuella frågor besvaras av: tomasmalm@bredband.net

Finansieras av MSB Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
www.msb.se/krisberedskapsveckan

Sidan senast uppdaterad: den 7 maj 2019