[Arkiverad] Eldningsförbud i Bromölla kommun

Publicerad: 20 maj 2024, kl. 14:00

Från och med den 20 maj klockan 12 råder förbud mot eldning och grillning i skog och mark i Bromölla kommun.

Förbudet gäller mot viss typ av eldning utomhus. Med utomhus avses:

• Skog
  • Mark så nära skog att eld lätt kan spridas till skog eller vidare i terrängen.

Förbudet omfattar bränning med fast bränsle (ved, kol, gräs, ris, grenar etc.) såsom eldning, grillning och matlagning. Förbudet omfattar inte eldning vid iordningställda platser utformade så att möjligheten till spridning är låg. Förbudet gäller tills vidare.

Det är förbjudet att

• Elda, grilla eller utföra annan bränning med fasta bränslen i skog och mark annat än på iordningsställda platser. Exempel på fasta bränslen är ved, kol, gräs, ris och grenar.

Det är tillåtet att grilla

• Du får grilla som vanligt på egen tomt i grill eller annan anordning för matlagning. Anordningen ska vara utformad så att det inte finns risk för brandspridning, till exempel att den är upphöjd från marken eller genom att stå på ett brandsäkert underlag. Samma sak gäller för restauranger, campingar och liknande näringsverksamheter inom eget verksamhetsområde.

• Grillning är också tillåten vid fasta iordningsställda grillplatser på allmän plats, som är utformade så att risken för brandspridning är låg. Fast grillplats innebär eldplats som är avgränsad med obrännbart material (till exempel betongkonstruktion eller stensättning) och har en bred markyta med grus eller motsvarande runt eldplatsen. Engångsgrillar utgör INTE en fast iordningsställd grillplats och är inte tillåtna.

• Trangiakök och andra friluftskök som drivs med vätska eller gas får användas om risken för värme- och eldspridning till omgivningen är låg.

Kan man röka utomhus under eldningsförbud?

• Ja, det är tillåtet. Att röka utomhus i skog och mark kan ett eldningsförbud inte förbjuda. Men glöden från en cigarett eller fimp som inte är släckt kan starta en brand. Släck alltid fimpar ordentligt och släng dem aldrig direkt på marken utan i burk eller motsvarande.

Vad händer om jag bryter mot förbudet?

• Då gör du dig skyldig till ett brott och kan ställas till svars i enlighet med Lagen om skydd mot olyckor. Som skyldig till brottet kan du dömas till böter.

Mer information om eldningsförbud

Beslut om föreskrift om förbud mot eldning utomhus i Bromölla kommun

Eldningsförbud Din säkerhet

Följ riskprognoserna för fem dagar framåt - SMHI riskprognoster

I appen ”Brandrisk ute” kan du hitta lokala brandriskprognoser. Du hittar den på App Store eller Google Play.

Sidan senast uppdaterad: den 29 maj 2024