Digital kompetens på schemat

Publicerad: 18 september 2017, kl. 10:00

Datorer, smarta telefoner, appar och digitala tjänster är en självklar del i många barn och ungdomars vardag. I Skolverkets läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 står att skolan ska ansvara för att varje elev, efter genomgången grundskola, kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande. Det är här IKT (informations- och kommunikationsteknologi) kommer in i bilden.

Det är skolans uppgift att skapa förutsättningar för barn och ungdomar att använda IKT-verktyg för sitt lärande, men också att bidra till att de blir engagerade samhällsmedborgare. Eleverna ska kunna delta i samhällsutvecklingen på lika villkor och förberedas för fortsatta studier och ett kommande arbetsliv. Ett medvetet IKT-arbete i förskola och skolan innebär att den teknik som barn och ungdomar använder i privatlivet kan stödja lärande och förbättra skolresultatet.
–Utbildningsverksamheten måste hantera IKT som den naturliga del den är i barnens och ungdomarnas liv och hjälpa dem att navigera i mediesamhället, säger Cecile Lustig, utvecklingsledare och IKT-ansvarig på Bromölla kommun.

Här kan du läsa mer om IKT i skolan

Sidan senast uppdaterad: den 23 januari 2018