[Arkiverad]  Ändrade bussturer från 18 augusti

[Arkiverad] Ändrade bussturer från 18 augusti

Publicerad: 1 augusti 2024, kl. 12:37

Den 18 augusti börjar Skånetrafikens hösttidtabell att gälla. I samband med denna sker en del förändringar inom Bromölla gällande busslinjerna 558 och 561.

Hållplats Bromölla busstation byter namn.

Det nya namnet blir till Kulturpunkten. Namnbytet görs då Skånetrafiken och Bromölla kommun anser att det gamla namnet är missvisande och syftar på en större knutpunkt än vad hållplatsen är idag.

Hållplats Läkarstationen dras in.

Då busslinje 561 inte längre kommer trafikera Storgatan kommer hållplats Läkarstationen att dras in. Har du tidigare rest från hållplats Läkarstationen reser du istället från hållplats Idrottshallen som ligger cirka 190 meter bort på Tians väg.

Linje 558 får en förlängd körväg

Linje 558 trafikerar en slinga inom centrala Bromölla via Nygatan, Kulturpunkten och Fågel Fenix väg. Den nya körvägen gör att Skånetrafiken inte längre trafikerar Storgatan, något som både Skånetrafiken och kommunen ser som positivt då Storgatan inte lämpar sig för busstrafik. Genom att förlänga linje 558 med en slinga inom centrala Bromölla förser Skånetrafiken fortsatt centrum med trafik.

Linje 561 får under vardagar en genare körväg längs Tians väg

Linje 561 trafikerar framöver inte hållplats Läkarstationen, Kulturpunkten eller Fågel Fenix väg under vardagar, bussen kör i stället en rak väg längs Tians väg genom Bromölla. Förändringen ger en genare körväg och minskar körtiden på linje 561 vilket gynnar pendlare.

Helgtrafik linje 561

Under lördagar och söndagar kommer linje 561 köra en slinga inom centrala Bromölla och trafikera både hållplats Kulturpunkten och Fågel Fenix väg. Detta görs då linje 558 inte har helgtrafik och Skånetrafiken fortsatt vill förse Bromölla centrum med busstrafik under helgen.

Mer information och tidtabeller hittar du på Skånetrafikens webbplats:
Kollektivtrafik i Skåne - Res med oss

Karta över busstrafiken från 18 augusti:
Busslinjer.png

Sidan senast uppdaterad: den 2 september 2024