Kommentera Skriv ut
Kommentera
Obligatoriskt

Anmäl ägarbyte avfallshämtning

Om du köpt eller sålt en fastighet måste du kontakta kommunen och meddela att ett ägarbyte ska ske. Det gör du enklast via e-tjänsten här på webben. Det är viktigt ägarbytet meddelas, annars kan den tidigare ägaren bli fakturerad för avgifter som den nye ägaren ska stå för.

Kärlen och abonnemanget tillhör fastigheten och tas över av den nya ägaren. Tänk på att även lämna kvar påshållare och matavfallspåsar. Eventuella dispenser som du fått för fastigheten upphör att gälla i samband med ägarbytet.

Både säljare och köpare kan fylla i anmälan om ägarbyte, signering sker med BankID av båda parter. Kom ihåg att ägarbytet inte kan registreras hos kommunen förrän både säljare och köpare signerat ägarbytet.

För att kunna fylla i anmälan om ägarbyte behöver du ha vissa uppgifter tillgängliga för både säljare, köpare och fastigheten det gäller:

  • Namn
  • Personnummer
  • Kundnummer, finns på avfallsfakturan
  • Adress köpare
  • Adress för säljarens slutfaktura
  • E-post
  • Fastighetens adress och fastighetsbeteckning
  • Datum för överlåtelse

E-tjänst

Vid överlåtelse av fastighet ska ett ägarbyte för fastighetens avfallsabonnemang anmälas.

Anmäl ägarbyte via e-tjänst

Kontakt

Kundservice avfall
Öppettider måndag-fredag klockan 9–15, lunchstängt klockan 12–13.
0456-82 25 00
avfall@bromolla.se

Sidan senast uppdaterad: den 21 maj 2024