Invigning av korttidsboende för barn och unga

Publicerad: 25 september 2024, kl. 11:03

Bromölla kommuns korttidstillsyn och kortidsvistelse enligt LSS för barn och unga har invigts. Verksamhetens nya lokaler finns på Byvägen i Gualöv

Korttidstillsyn är en fortsatt fritidsverksamhet för barn och ungdomar över 12 år med funktionsnedsättning. Tillsynen ges före och efter skolan samt under skollov och fungerar som avlastning för familjerna och miljöombyte för barnen.

För att bli beviljad korttidstillsynen måste den som ansöker omfattas av lagen om stöd och service till funktionshindrade (LSS) och bedömas ha behov av insatsen av kommunens biståndshandläggare. Insatsen kan sägas vara en förlängning av den fritidsverksamhet som kommunerna enligt Skollagen är skyldiga att erbjuda alla skolbarn till och med vårterminen det år eleven fyller 13 år.

Historik

Sedan många år tillbaka har Bromölla kommun samarbetat med andra kommuner där man köpt platser för korttidstillsyn. Sedan en tid tillbaka har man dock sett att det varit ett högt tryck och svårt att hitta platser.

• Dessa tendenser ökade under våren 2023 och det var då vi tog beslutet att starta upp en egen verksamhet. Det är viktigt att det finns en tillgänglighet och service även gällande dessa bitar i Bromölla kommun, säger Sara Fälth, funktionschef på Stöd och omsorg.

• Det blir en annan kontinuitet när vi kan bedriva denna verksamhet i vår egen kommun och dessutom en större trygghet för barnen och familjerna, fortsätter Sara Fälth.

• Det är viktigt att kunna påverka innehåll och kvalitet på verksamheten vilket man kan när man själv hanterar den. Vi som leder verksamheten får ett bättre inflytande när vi själva tillhandahåller korttidstillsyn och kortidsvistelse i kommunen säger Anna Nilsson, enhetschef Stöd och omsorg.

Anpassning av lokaler

Verksamheten ligger i ett villakvarter där det finns närhet till grönytor och fotbollsplan. Samarbete med Gualövs förskola och skola ger tillgång till deras lekplatser, skolans område och deras idrottshall.

Ett nytt staket är uppsatt kring verksamheten och det finns två nya gungor, sandlåda och en klätterställning. Dessutom finns det ett par sandbord, vilket är mindre sandlådor som man kan rulla in under med rullstol.

• Vi har haft bra dialoger med de som har byggt både interiört och exteriört och alla har jobbat på för att bli klara till invigningen. Kommunens egen verksamhet Bryggan har varit mycket hjälpsamma med att samla ihop möbler som har varit övertaliga i andra verksamheter och Fixarna har hjälpt oss att bygga sandborden på lekområdet, berättar Sara Fälth.

En renovering av paviljongerna har gjorts för att anpassa dessa utifrån verksamhetens behov. I lokalen får barnen tillgång till ett aktivitetsrum och ett gemensamhetsrum där man har varit noga med att inreda så att det ska kännas som att vara hemma, exempelvis med trevliga soffor och andra inventarier. Verksamheten har fyra sovrum med varsitt tema, bland annat utifrån färgval. Färg påverkar sinnesstämning och humör och därför finns det möjlighet för övernattande barn att välja vilket rum de vill sova i. Personalutrymmen finns också i direkt anslutning till lokalerna.

• Många konstruktiva dialoger och samarbeten har gjort byggprocessen smidig, men det är mycket att tänka på för att anpassa lokalerna. Att det dessutom ska vara övernattning i lokalerna sätter höga krav på nödutgångar och annan brandsäkerhet, berättar Anna Nilsson.

Barnen

Antalet barn som befinner sig i verksamhet kommer att variera. Barnen är på plats olika dagar i veckan och antalet dagar kommer också variera, allt baserat på behov av insats hos respektive barn och efter biståndsbeslut.

Personalen i verksamheten har träffat alla barn som är beviljade plats i dagsläget. Barn och föräldrar har fått besöka de nya lokalerna och man har också gjort hembesök för att lära känna barnen. Den siste september lämnar man alla platser för korttidstillsyn i de kommuner man tidigare köpt platser hos och verksamheten i Bromölla kommun startar upp.

• Nu behöver det växa fram hur verksamheten ska formas, detta i samarbete med föräldrar och barn, avslutar Sara Fälth.
Sidan senast uppdaterad: den 25 september 2024