Trädgårdsavfall

Nya regler för hantering av trädgårdsavfall

Publicerad: 25 april 2024, kl. 9:09

Den 1 januari 2024 infördes en ny lagstiftning enligt avfallsförordningen som påverkar hur trädgårdsavfall får hanteras. Bromölla kommun arbetar just nu med att se över lokala föreskrifter och uppdaterar informationen löpande.

Dispens från förbudet

I dagsläget är det enbart möjligt att söka dispens från förbudet att elda avfall om förbränningen sker i samband med en offentlig tillställning, till exempel valborgseld.

Sök dispens

Tänker du anordna en valborgseld är det viktigt att ha koll på vad som gäller. Den som ansvarar för valborgselden behöver söka dispens hos kommunen.

Ansökan ska innehålla:

• Information om var firandet ska anordnas. Området/platsen ska vara utritat på en karta och fastighetsbeteckning eller adress ska anges.
  • Uppge under vilka tider ni ska elda.
  • Hur mycket avfall och vilken typ av avfall som ska eldas.
  • Vilka säkerhetsåtgärder ni vidtar för att säkerställa att olägenhet kopplat till människors hälsa och miljö inte uppstår.
  • Kontaktuppgifter som innehåller bland annat organisationsnummer och e-postadress.

Skicka din ansökan till myndighetskontoret@bromolla.se och ange ”Dispens valborgseld” i ämnesraden. Ingen avgift kommer att tas för handläggning av dispensen.

Sidan senast uppdaterad: den 29 april 2024